Z uwagi na brak
skutecznej kontroli sądowej zwolnienie oparte na nagłym dekrecie legislacyjnym
nr 677 naruszyło Konwencję – wyrok ETPC z 15.12.2020 r. w sprawie Pişkin przeciwko Turcji
(skarga nr 33399/18); jednomyślnie:
Naruszenie art. 6
ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu sądowego) Konwencji oraz
Naruszenie art. 8
(prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego) Konwencji.
Sprawa dotyczyła
zwolnienia skarżącego z uwagi na jego powiązania z organizacją terrorystyczną,
w wyniku ogłoszenia stanu wyjątkowego w Turcji w następstwie nieudanego przewrotu
wojskowego z 15 czerwca 2016 r. jak i późniejszej kontroli sądowej tego środka.
Pan Pişkin
zarzucał, że ani procedura prowadząca do jego zwolnienia ani późniejsze
postępowanie sądowe nie wypełniło gwarancji rzetelnego procesu sądowego.
Zarzucał również, że został określony „terrorystą” oraz „zdrajcą”.
Trybunał zauważył,
że dekret legislacyjny nr 667 nie tylko upoważniał do zwolnień pracowników
służby cywilnej, ale również wymagał od publicznych instytucji (takich jak
pracodawca pana Pişkina) do dokonywania zwolnień takich pracowników w uproszczonej
procedurze. Proces poprzedzający podjęcie decyzji o rozwiązaniu umowy o pracę
nie wymagał jakiejkolwiek formy procedury kontradyktoryjnej a żadne gwarancje
procesowe nie zostały zapewnione w dekrecie. Wystarczyło więc by pracodawca
uznał pracownika za należącego lub związanego z jedną z nielegalnych struktur zdefiniowanych
w dekrecie by go zwolnić bez uzasadnienia.
W odniesieniu do
prawa do rzetelnego procesu sądowego, Trybunał stwierdził, że kluczowe pytanie,
czy niezdolność pana Pişkina do poznania przyczyn rozwiązania umowy o pracę
została właściwie zrównoważona ze skuteczną kontrolą sądową decyzji pracodawcy.
Trybunał uznał w związku z tym, że sądy krajowe nie przeprowadziły pełnej i
pogłębionej analizy podstawy apelacji skarżącego, że nie oparły uzasadnienia na
materiale dowodowym zaprezentowanym przez skarżącego i nie dały istotnych
powodów dla oddalenia jego argumentów. Powyższe uchybienia postawiły skarżącego
w oczywiście niekorzystnej sytuacji naprzeciw jego przeciwnika procesowego.
Pomimo faktu, że teoretycznie sądy krajowe mają pełną jurysdykcję do rozstrzygania
sporów między panem Pişkinem a władzami, to jednak odmówiły właściwości do
rozpoznania wszystkich faktycznych i prawnych problemów w sprawie jak tego
wymaga art. 6 ust. 1 Konwencji. W końcu, Trybunał uznał, że brak wypełnienia
wymogu rzetelnego procesu sądowego nie może zostać usprawiedliwiony uchyleniem
stosowania zobowiązań w stanie niebezpieczeństwa publicznego przez Turcję (art.
15 Konwencji).
W odniesieniu do prawa
do poszanowania życia prywatnego, Trybunał stwierdził, że zwolnienie pana Pişkina
miało poważne negatywne konsekwencje dla „wewnętrznego kręgu” jego rodziny, na
jego zdolność do zawierania i rozwijania relacji z innymi oraz na jego reputację.
W szczególności, skarżący pozostawał niezatrudniony od czasu rozwiązania jego
umowy o pracę a perspektywiczni pracodawcy nie chcieli go zatrudnić z uwagi na
to, że jego zwolnienie zostało oparte na dekrecie legislacyjnym nr 667. W
konsekwencji rozwiązanie jego umowy o pracę miało poważne negatywne konsekwencje
dla jego życia prywatnego i osiągnęło poziom dolegliwości dla zastosowania art.
8. W ocenie Trybunału, w sprawach, gdzie bezpieczeństwo państwowe wchodzi w grę,
zasady legalizmu i praworządności mające zastosowanie w społeczeństwie
demokratycznym wymagają postępowania przed kompetentnym niezależnym organem
mającym zdolność dokonania oceny przyczyn danej ingerencji oraz odpowiedniego
materiału dowodowego.
W niniejszej sprawie sądy krajowe nie ustaliły faktycznych konkretnych przyczyn zakończenia umowy o pracę skarżącego. Sądowa kontrola zastosowania tego środka była więc nieodpowiednia a skarżący nie skorzystał z minimalnego poziomu ochrony przed arbitralnością wymaganego pod art. 8 Konwencji. Dodatkowo przedmiotowy środek nie mógł być uznany za zgodny ze środkiem wymaganym szczególnymi okolicznościami stanu wyjątkowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz