Szwedzkie
władze powinny były ocenić skutki przejścia Irańczyka na chrześcijaństwo przed
jego wydaleniem do Iranu – sprawa F.G. przeciwko Szwecji (43611/11)
– naruszenie Artykułu 2 (prawo do życia) i Artykułu 3 (zakaz tortur oraz
nieludzkiego lub poniżającego traktowania) Konwencji.
Sprawa dotyczyła odmowy przyznania azylu obywatelowi
Iranu, który przeszedł na chrześcijaństwo w Szwecji. Skarżący zarzucał, że
wydalenie go do Iranu naraziłoby go na realne ryzyko skazania i wymierzenia
kary albo skazania na karę śmierci w związku z jego polityczną przeszłością i
konwersją z islamu na chrześcijaństwo.
Trybunał podkreślił, że w sprawa odnosiła się do ważnych
kwestii związanych z obowiązkami państwa w postępowaniu o udzielenie azylu.
Trybunał wskazał, iż nie było żadnych dowodów, które by potwierdziły zarzut, że
władze krajowe, w swoich decyzjach odmawiających udzielenia azylu, nie miały
racji uznając, że skarżący był nieznanym aktywistą czy politycznym dysydentem i
że nie potrzebował ochrony w Szwecji. Wręcz przeciwnie, władze wzięły pod uwagę
polityczną aktywność skarżącego przeciwko reżimowi w Iranie, jak i fakt, że był
wielokrotnie zatrzymywany oraz wzywany przez irańskie sądy. Trybunał nie mógł
uznać, aby postępowanie o udzielenie azylu było niewłaściwe w odniesieniu do
oceny politycznej aktywności skarżącego. Mimo to, w zakresie konwersji
skarżącego na chrześcijaństwo, szwedzkie władze nigdy nie dokonały oceny ryzyka,
jakie skarżący mógłby ponieść w razie powrotu do Iranu. Niezależnie od
zachowania skarżącego (fakt, że nie wskazał kwestii inwersji jako podstawy
udzielenia azylu w postępowaniu), Trybunał uznał, że szwedzkie władze mają
teraz obowiązek – biorąc pod uwagę istotę Artykułu 2 i 3 Konwencji – do dokonania
ponownej oceny wszystkich informacji, na które zwrócono im uwagę zanim
zadecydowały o wydaleniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz