wtorek, 10 sierpnia 2021

MD. i A.D. przeciwko Francji

 

Pozbawienie wolności matki i jej małego dziecka w administracyjnym areszcie śledczym w Mesnil-Amelot nr. 2 na 11 dni: wielokrotne naruszenia Konwencji – wyrok ETPC z 22.7.2021 r. w sprawie M.D. i A.D. przeciwko Francji (skarga nr 57035/18); większością:

Naruszenie art. 3 (zakaz nieludzkiego lub poniżającego traktowania) Konwencji;

Naruszenie art. 5 ust. 1 (prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego);

Naruszenie art. 5 ust. 4 (prawo odwołania się do sądu w celu ustalenia bezzwłocznie przez sąd legalności pozbawienia wolności).

Sprawa dotyczyła aresztu administracyjnego matki i jej czteromiesięcznej córki w areszcie administracyjnym w Mesnil-Amelot nr. 2 oczekujących na przeniesienie do Włoch, kraju odpowiedzialnego za rozpatrzenie ich wniosku o azyl.

Ze względu na bardzo młody wiek dziecka warunki przyjmowania w Mesnil-Amelot no. 2 i długość aresztu (11 dni), Trybunał stwierdził, że właściwe władze poddały dziecko i jej matkę traktowaniu przekraczającemu poziom surowości wymagany dla zastosowania Artykułu 3 Konwencji. Trybunał stwierdził również naruszenie art. 5 ust. 1 i 4 Konwencji.

Zasadniczo zadaniem Trybunału nie było zastępowanie własną oceną oceny władz krajowych. Jednakże, biorąc pod uwagę okoliczności sprawy, Trybunał uznał, że zgromadzone dowody były wystarczające, aby stwierdzić, że władze krajowe nie przeprowadziły właściwego badania, zgodnie z wymogami prawa obowiązującego obecnie we Francji, w celu upewnienia się, że początkowe aresztowanie administracyjne matki w towarzystwie jej córeczki, a następnie jego przedłużenie były środkami ostatecznymi, których nie można było zastąpić mniej restrykcyjną alternatywą. Trybunał zauważył, że ani sędzia ds. wolności i aresztu w Meaux tribunal de grande instance, ani sędzia delegowany przez Prezesa Sądu Apelacyjnego w Paryżu nie uwzględnili wystarczająco, podczas pełnienia swojej funkcji kontroli sądowej, małoletniego statusu drugiego skarżącego w ocenie zgodności z prawem wstępnego aresztowania administracyjnego i postanowieniu o jego przedłużeniu o 28 dni, okres, który upłynął po 11 dniach od wskazania przez Trybunał środka tymczasowego. Zadaniem sądów krajowych było przeprowadzenie skutecznej kontroli legalności pierwszego i dalszego pozbawienia wolności dziecka, przy jednoczesnym rozważeniu, czy można zastosować mniej restrykcyjną alternatywę, taką jak nakaz przymusowego stawiania się, środek, któremu skarżący już wcześniej zostali poddani. Nieletni skarżący nie miał zatem prawa do kontroli sądowej obejmującej wszystkie warunki wymagane, aby areszt administracyjny był zgodny z prawem dla celów Artykułu 5 ust. 1 Konwencji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz