Naruszenie wolności wyznania Alewitów – Sprawa İzzettin Doğan i Inni
przeciwko Turcji (62649/10) – wyrok Wielkiej Izby – naruszenie Artykułu 9
(prawo do wolności religii) oraz naruszenie Artykułu 14 (zakaz dyskryminacji) w
związku z Artykułem 9 Konwencji.
Sprawa dotyczyła odmowy zapewnienia skarżącym
– Alewitom (druga co do wielkości liczba wyznawców w Turcji), przez tureckie
władze, publicznego charakteru posług religijnych, które według zarzutów
skarżących, były zapewnione jedynie obywatelom wyznającym sunnicki odłam
Islamu.
Skarżący zwrócili się do władz o zapewnienie
społeczności Alewitów posług religijnych w formie służby publicznej; żeby
przywódcy religijni Alewitów zostali uznani oraz zatrudnieni jako pracownicy służby
cywilnej; żeby cemevis (miejsca gdzie Alewici praktykują swoje religijne
ceremonie – cem) otrzymały status miejsc kultu oraz żeby mieć możliwość otrzymywania
dotacji państwowych. Ich wnioski zostały oddalone na tej podstawie, że wiara
Alewitów jest uznawana przez władze tureckie za ruch religijny w ramach Islamu,
pokrewny do sufizmu.
Trybunał uznał w szczególności, że odmowa
władz prowadziła do braku rozpoznania religijnego charakteru wiary Alewitów
oraz ich praktyk religijnych (cem), pozbawiając społeczność Alewitów miejsc kultu
(cemevis) a ich religijnych liderów (dedes) prawnej ochrony oraz wiązała się z
licznymi skutkami w stosunku do organizacji, kontynuacji oraz finansowania
działalności religijnej tej społeczności. Zdaniem Trybunału, wiara Alewitów ma
znaczące cechy charakterystyczne, które odróżniają ją od religii muzułmańskiej
przyjętej przez Wydział Spraw Religijnych.
Trybunał uznał dlatego, że nastąpiła ingerencja w prawa skarżących do
wolności wyznania oraz że argumenty na jakich państwo oparło usprawiedliwienie
tej ingerencji nie były ani odpowiednie ani wystarczające w demokratycznym
społeczeństwie.
Trybunał następnie zauważył rażącą
rozbieżność pomiędzy statusem nadanym rozumieniu religii muzułmańskiej
przyjętej przez Wydział Spraw Religijnych oraz możliwość korzystania z korzyści
płynących z religijnej służby publicznej, które prowadziło do wykluczenia
społeczności Alewitów praktycznie w całości od przedmiotowej służby publicznej
oraz było zrównane przez system prawny z tzw. „zaleceniami Sufi” (tarikat),
które były przedmiotem znacznych obostrzeń i zakazów. Trybunał uznał więc, że
skarżący, jako Alewici, byli przedmiotem różnego traktowania, dla którego nie
było rozsądnego usprawiedliwienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz