piątek, 2 października 2020

G.L. p. Włochom

Prawo do edukacji: pozbawienie autystycznego ucznia wsparcia ustawowego nauczania specjalnego prowadziło do dyskryminacji opartej na jej niepełnosprawności – wyrok ETPC z 10.9.2020 r. w sprawie G.L. p. Włochom (skarga nr 59751/15); jednomyślnie:

Naruszenie art. 14 (zakaz dyskryminacji) Konwencji w zw. z art. 2 Protokołu Nr 1 (prawo do edukacji) Konwencji.

Sprawa dotyczyła braku możliwości młodej dziewczynki cierpiącej na autyzm uzyskania specjalnego wsparcia w czasie jej pierwszych dwóch lat w szkole podstawowej (2010-2012) pomimo że takie wsparcie zostało przewidziane prawem. Rząd utrzymywał, że nie posiadał ku temu środków finansowych.

Trybunał uznał, że G.L. nie mogła kontynuować uczęszczania do szkoły podstawowej na równych warunkach dostępnych innym dzieciom i że taka różnica wynikała z jej niepełnosprawności. Władze nie chciały ustalić prawdziwych potrzeb dziewczynki ani zapewnić wsparcia dostosowanego do jej potrzeb aby pozwolić jej na kontynuować edukacji wczesnoszkolnej w warunkach jak najbardziej zbliżonych do tych na jakich inne dzieci uczęszczały do tej samej szkoły. W szczególności władze nigdy nie rozważyły możliwości, że brak środków mógłby zostać zrównoważony poprzez obniżenie ogólnodostępnej oferty edukacyjnej tak by była równo dostępna dla pełno i niepełnosprawnych uczniów.

Trybunał następnie zauważył, że dyskryminacja doznana przez dziewczynkę była tym bardziej poważna, że miała miejsce w kontekście edukacji wczesnoszkolnej, która tworzyła podstawy edukacji dziecka i jego społecznej integracji, dając dzieciom ich pierwsze doświadczenia wspólnego życia w społeczeństwie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz