Prawo do edukacji: pozbawienie autystycznego ucznia wsparcia ustawowego nauczania specjalnego prowadziło do dyskryminacji opartej na jej niepełnosprawności – wyrok ETPC z 10.9.2020 r. w sprawie G.L. p. Włochom (skarga nr 59751/15); jednomyślnie:
Naruszenie art. 14 (zakaz dyskryminacji)
Konwencji w zw. z art. 2 Protokołu Nr 1 (prawo do edukacji) Konwencji.
Sprawa dotyczyła braku możliwości młodej
dziewczynki cierpiącej na autyzm uzyskania specjalnego wsparcia w czasie jej
pierwszych dwóch lat w szkole podstawowej (2010-2012) pomimo że takie wsparcie
zostało przewidziane prawem. Rząd utrzymywał, że nie posiadał ku temu środków
finansowych.
Trybunał uznał, że G.L. nie mogła
kontynuować uczęszczania do szkoły podstawowej na równych warunkach dostępnych
innym dzieciom i że taka różnica wynikała z jej niepełnosprawności. Władze nie
chciały ustalić prawdziwych potrzeb dziewczynki ani zapewnić wsparcia
dostosowanego do jej potrzeb aby pozwolić jej na kontynuować edukacji
wczesnoszkolnej w warunkach jak najbardziej zbliżonych do tych na jakich inne
dzieci uczęszczały do tej samej szkoły. W szczególności władze nigdy nie
rozważyły możliwości, że brak środków mógłby zostać zrównoważony poprzez
obniżenie ogólnodostępnej oferty edukacyjnej tak by była równo dostępna dla
pełno i niepełnosprawnych uczniów.
Trybunał następnie zauważył, że
dyskryminacja doznana przez dziewczynkę była tym bardziej poważna, że miała
miejsce w kontekście edukacji wczesnoszkolnej, która tworzyła podstawy edukacji
dziecka i jego społecznej integracji, dając dzieciom ich pierwsze doświadczenia
wspólnego życia w społeczeństwie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz