Reżim kontroli operacyjnej w Zjednoczonym Królestwie: niektóre aspekty niezgodne z Konwencją – wyrok ETPC (Wielka Izba) z 25.5.2021 r. w sprawie Big Brother Watch i Inni p. Zjednoczonemu Królestwu (skargi nr 58170/13, 62322/14 i 24969/15); jednogłośnie:
Naruszenie art. 8 (prawo do poszanowania życia
prywatnego i rodzinnego / komunikacje) w zakresie system masowego
przechwytywania;
Naruszenie art. 8 w zakresie reżimu
otrzymywania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych;
12 głosami do 5: brak naruszenia
art. 8 w zakresie systemu żądania przechwyconego materiału od zagranicznych
rządów i agencji wywiadu;
Jednogłośnie: naruszenie art.
10 (wolność wypowiedzi) w zakresie zarówno systemu masowego przechwytywania i
systemu uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych;
12 głosami do 5: brak
naruszenia art. 10 w zakresie systemu żądania przechwyconego materiału od
zagranicznych rządów i agencji wywiadu.
Sprawa dotyczyła skarg
dziennikarzy i organizacji praw człowieka dotyczących trzech różnych systemów
nadzoru: (1) masowego przechwytywania komunikacji; (2) otrzymywania
przechwyconych materiałów od obcych rządów i agencji wywiadowczych; (3)
pozyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych. W
stosownym czasie system masowego przechwytywania i pozyskiwania danych
komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych miał podstawę ustawową w
ustawie o uprawnieniach dochodzeniowych z 2000 r. Została ona zastąpiona ustawą
o uprawnieniach dochodzeniowych z 2016 r. Ustalenia Wielkiej Izby dotyczą
wyłącznie przepisów ustawy z 2000 r., które stanowiły ramy prawne obowiązujące
w czasie, gdy miały miejsce zarzucane zdarzenia.
Trybunał uznał, że ze względu na
wielość zagrożeń, przed jakimi stoją państwa we współczesnym społeczeństwie,
działanie masowego systemu przechwytywania samo w sobie nie stanowi naruszenia
Konwencji. Jednak taki system musiał podlegać „zabezpieczeniom end-to-end”, co
oznacza, że na poziomie krajowym należy dokonywać oceny na każdym etapie
procesu konieczności i proporcjonalności podejmowanych środków; że
przechwytywanie masowe powinno podlegać niezależnej autoryzacji na samym
początku, gdy cel i zakres operacji były definiowane; oraz że operacja powinna
podlegać nadzorowi i niezależnemu kontroli ex post facto.
Mając na uwadze system
przechwytywania masowego stosowany w Wielkiej Brytanii, Trybunał stwierdził
następujące uchybienia: przechwytywanie masowe zostało zatwierdzone przez
Sekretarza Stanu, a nie przez organ niezależny od władzy wykonawczej; we
wniosku o nakaz nie uwzględniono kategorii wyszukiwanych terminów określających
rodzaje wiadomości podlegających zbadaniu; a wyszukiwane hasła powiązane z
osobą (tj. konkretne identyfikatory, takie jak adres e-mail) nie podlegały
uprzedniemu zezwoleniu wewnętrznemu.
Trybunał stwierdził również, że
system masowego przechwytywania naruszył art. 10, ponieważ nie zapewniał
wystarczającej ochrony dla poufnych materiałów dziennikarskich. Stwierdzono
również, że system uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług
komunikacyjnych naruszył Artykuły 8 i 10, ponieważ nie był zgodny z prawem.
Trybunał orzekł jednak, że system, za pomocą którego Wielka Brytania mogła
żądać informacji od obcych rządów i/lub agencji wywiadowczych, posiadał
wystarczające zabezpieczenia w celu ochrony przed nadużyciami i gwarancje, że
władze brytyjskie nie wykorzystywały takich żądań jako środka obchodzenia
swoich obowiązków wynikających z prawa krajowego i Konwencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz