Skarga tureckiej partii opozycyjnej na referendum z kwietnia 2017 r. dotyczącego
władzy prezydenta uznana za niedopuszczalną – decyzja ETPC z 30.11.2017 r. w
sprawie Cumhuriyet Halk
Partisi przeciwko Turcji (skarga nr 48818/17); większością: skarga uznana
za niedopuszczalną. Decyzja jest ostateczna.
Sprawa dotyczyła skargi tureckiej
partii opozycyjnej na referendum z 16 kwietnia 2017 r. w sprawie zmian w
ustroju Turcji, polegających na zastąpieniu parlamentarnego modelu sprawowania
władzy systemem prezydenckim. Za propozycjami zgłoszonymi przez prezydenta
Recepa Tayyipa Erdoğana i związane z nim ugrupowania polityczne według
oficjalnych wyników opowiedziała się większość głosujących. Pod głosowanie
obywateli poddany został pakiet 18 poprawek do konstytucji przedstawionych
przez prezydenta i zatwierdzonych przez parlament głosami rządzącej Partii
Sprawiedliwości i Rozwoju oraz Partii Narodowego Działania. Zgodnie z nimi
prezydent byłby jednocześnie szefem państwa i rządu, posiadałby prawo wydawania
dekretów z mocą ustawy i prawo arbitralnego rozwiązywania parlamentu. Liczba
deputowanych do Wielkiego Zgromadzenia Narodowego Turcji została zwiększona z
obecnych 550 do 600. Ustrój państwa opierałby się na prezydenckim systemie
władzy. Wzrosnąć miałby także wpływ prezydenta na obsadę stanowisk sędziowskich.
Głównym argumentem partii było
to, żę referendum powinno być rozpoznawane w ramach Artykułu 3 Protokołu nr 1
(prawo do wolnych wyborów) jako wynik dalekosiężnego charakteru zmian
wprowadzonych do tureckiego systemu parlamentarnego oraz ich nierozłączny
związek z koncepcją skutecznej demokracji politycznej w Turcji. Zdaniem
skarżącej, rząd nie zapewnił społeczeństwu wolności wyrażania opinii co do
wyboru ciała ustawodawczego, podziału włądz, niezależności sądownictwa oraz
rządów prawa.
Trybunał zauważył, że przepisy
Konwencji odnosiły się do „wolnych wyborów w rozsądnych odstępach czasu” oraz „wyboru
ciała ustawodawczego”. Było więc jasne, że zwyczajne znaczenie słowa „wybory”
nie odnosi się w rozumieniu przepisu do referendum, które jest ograniczone w
czasie oraz co do objętych nim zagadnień. Odnosząc się do uznania referendum za
„wolne wybory” w rozumieniu Artykułu 3 Protokołu 1 Trybunał podkreślił, że
przepisy Konwencji nie pozwalają na rozszerzającą wykładnią przy stosowaniu
prawa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz