Nałożenie grzywny na spółkę odzieżową za jej kampanię reklamową “Jezus”
i “Maryja” naruszyło jej wolność
wyrażania opinii – wyrok ETPC z 31.1.2018 r. w sprawie Sekmadienis Ltd. przeciwko Litwie
(skarga nr 69317/14); jednomyślnie: naruszenie Artykułu 10 (prawo do wolności
wyrażania opinii) Konwencji.
Sprawa dotyczyła nałożenia
grzywny na skarżącą spółkę, przedsiębiorstwo odzieżowe, za puszczenie w Wilnie
i na jej stronie serii reklam uznanych przez litewskie sądy i inne organy za
obrażające moralność publiczną. Reklamy używały modeli i nagłówków odnoszących
się do “Jezusa” i „Maryi”.
Trybunał uznał, że pomimo wielu
skarg (łącznie z lokalną władzą Kościoła Rzymskokatolickiego na Litwie),
reklamy nie były bezinteresownie obraźliwe i nie nawoływały do nienawiści.
Władze krajowe nie zapewniły również wystarczającego uzasadnienia, dlaczego
użycie tych symboli religijnych było sprzeczne z publiczną moralnością. Dlatego
władze krajowe nie wyważyły między, z jednej strony, ochroną publicznej
moralności i prawami ludzi wyznających daną religię oraz, z drugiej strony,
prawem skarżącej spółki do wolności wyrażania opinii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz